آزمون آتش لانچر فضاپیمای اوریون توسط شرکت Orbital ATK

آزمون حریق لانچر فضاپیمای اوریون به وسیله کمپانی Orbital ATK

برای علاقه مندان به اخبار هوا و فضا خبری تکمیل کرده ایم :

فضاپیما Orion سازمان هوا و فضا ناسا یک فضاپیمای بررسی است که برای کشف تازه ترین اتفاقات منظومه شمسی به فضا پرتاب می شود. اخیرا آزمون حریق لانچر موشک این فضاپیما به وسیله کمپانی Orbital ATK انجام شده است.

طبق خبرهایی که در شبکه های اینترنتی پخش شده است، اوریون بروزترین فضاپیمای سازمان فضایی ناسا برای حمل انسان به فضا و اکتشافات دور دست از نمونه سیاره مریخ است. مراحل اجرایی این فضاپیما بعد از اتمام برنامه شاتل و بازنستگی ناوگان شاتل کلید خورد و اولین پرواز آزمایشی بدون سرنشین خود را در ۵ دسامبر ۲۰۱۴ با موفقیت انجام داد. این فضاپیما مانند فضاپیمای آپولو از یک کپسول حامل فضانوردان تشکیل شده است که می‌تواند به محیط ماورا زمین به اکتشاف در سیارات دیگر و به علاوه از طرف دیگر سیارکها بپردازد و بعد از آن با فرود به زمین به وسیله چتر نجات در اقیانوس سقوط کند. اولین ماموریت سرنشین دار این فضاپیما کم کم به حقیقت نزدیک می شود. کمپانی Orbital ATK اخبار تازه ای را در این باره دارد. این تولیدکننده با هم کاری سازمان ناسا و کمپانی Lockheed Martin تست موفقیت آمیزی را در عرصه اجرا سیستم لانچر موشک فضاپیما انجام داده است.

در ١۵ ژوئن کمپانی Orbital ATK آزمایشی را با نیت بررسی تاسیسات اجرا فضاپیما، صلاحیت و قدرت موتور، آزمون شعله های حریق تا یک صد فوت به هوا و تایید توانایی تحمل موتور در میلی ثانیه و در درجه حرارت های بالا، انجام داد.

موتور راه انداز جز اجزای بنیادی سیستم راه انداز فضاپیمای اوریون شمرده می شود چرا که وظیفه این سیستم و موتور راه انداز، ایمن نگه داشتن کپسول های حمل شده به وسیله فضاپیما اوریون و خدمه آن در سکوی پرتاب و لحظه پرواز است. دیزاین این موتور با کامپوزیت های استفاده شده در موتور و کپسول های آتشی در نوک راکت ها دقیقا برای ماموریت های فضاپیما آپولو استفاده شده بود با اینحال این دفعه سیستم کنترل موتور بسیار پیچیده تر شده و موتور درمقایسه با قبل توانمند تر شده است.

موتور لانچر فضاپیما با ١٧ فوت (۵.٢ متر) ارتفا و ٣ فوت (١ متر) بلند قامت ترین راکت لانچر به اشتراک راکت هاست. راکت جامد موتور ٣ الی ۴ بار می سوزد به همان سرعتی که موتور به میزان شبیه به فشار ۴٠٠٠٠٠lb را در کمتر از سه ثانیه تولید می کند. این میزان یک اندازه کافی برای بلند کردن ٢۶ فیل از روی زمین و گسترش سرعت فضاپیما اوریون در ١٠ گرم به سرعت ۶۴۵ تا ٨٠٠ کیلومتر در ساعت در عرض دو ثانیه، ارسال فضاپیما به ٣٠٠٠٠٠ فوت (٩١٠٠٠ متر) از هر لانچ پد و برگشت از این ارتفاع به هر لانچ پدی از دنیا با چتر نجات، است.

در تست روز پنچ شنبه، موتور همراه با چهار اگزوز شتاب دهنده به روش وارونه نصب شده بود. با استناد به ویژگیهای تکنیکی اش جواب خوبی به تست داد و موفق شد برای پنچ ثانیه حریق بگیرد.نتایج حاصل از آزمون در حال تجزیه و بررسی است با اینکه هیچ ناهنجاری دیده نمی شود. پیشتر مرحله بعدی آزمایشات QM-2 در ایالت Utah آمریکا سال آتی انجام خواهد شد در جستجوی آن در سال ٢٠١٩ آزمایشات مرتبط به پرواز فضاپیما و Ascent Abort-2 در کیپ کاناورال نیروی هوایی آمریکا در فلوریدا صورت خواهد گرفت.

کمپانی Orbital ATK بسیار مفتخر است که با سازمان هوا و فضا ناسا و کمپانی Lockheed Martin هم کاری موثری را در عرصه سیستم لانچر فضاپیما اوریون ناسا دارد. این تولیدکننده با نیت معرفی یک موتور ارتقاء کارایی شده در جهت ایمنی کامل فضانوردان تلاش می کند. آقای چارلیس پریکورت معاون مدیرعامل و مدیر کل بخش سیستم های پیشرانش مداری کمپانی Orbital ATK و فضانورد سابق ناسا بر ارزش کیفیت موتور سیستم لانچر فضاپیمای اوریون تاکید مخصوصی را دارد چرا که این موتور در جهت ایمنی فضانوردان و خدمه فضاپیما فعالیت خواهد نمود. ارزش ایمنی خدمه فضاپیما اوریون حاوی اهمیت اول است.

اگر این خبردرباره هوا و فضا جالب است آنرا برای دوستان خود به اشتراک بگذارید.

لینک