نکاتی برای بهبود ارتباط مدیران با کارمندان

نکاتی برای افزایش رابطه مدیران با کارمندان

خبری پیرامون موبایل برای علاقه مندان به این ابزار هوشمند:

یک کارآفرین هوشمند برای ایجاد رابطه بهتر با کارمندان خود، آن‌ها را به‌صورت دوره‌ای به جلسات مهم دعوت می‌کند.

اغلب می‌شنویم که «جدی ترین قدم، قدم اول است»، با این وجود قدم‌های بعدی هم اگر درست برداشته نشوند، امکان دارد کل زحمات و تلاش‌های شما هدر برود. یک کارآفرین یا مدیریت عملیات که می‌خواهد هوشمندانه‌تر سازمان خود را مدیرت کند، کل تمرکز خود را بر کالا یا خدمات هدف نمی‌گذارد؛ ایشان در جستجوی افزایش رابطه خود با کارمندان هم هست. پیشتر با سایتهای اینترنتی همراه باشید تا چندین عدد از این موارد را اسم ببریم.

ماریل شوانتز، کارآفرین و کارشناس اشتغال، در این باره بیان می کند:

مدیرعامل کمپانی قبلی من از یک بیماری که من اسم آن را سندرم اجرایی نامرئی قرار داده‌ام، رنج می‌برد.

ایشان بیش از ۵۰ ساعت با آسایش در دفتر خود به‌صورت هفتگی سپری می‌کرد. در آن وقت به خاطر رسیدن گردش مالی سازمان به ۶۰ درصد، یک حاشیه امنیت بوجود آمده بود. مدیریت عملیات ما مانند قبل تنها تیم اجرایی‌اش را خدمات رسانی می‌کرد.

من در جلسات ابتدایی‌ای که با مدیرعامل داشتم، پیرامون در پیش گرفتن یک سری فرهنگ تازه برای برجسته کردن نقش ایشان در سازمان صحبت کردم. من به ایشان گفتم با این کار شهرت خود را گسترش می‌دهد و کارمندان نیز با بازدهی بیشتری کار می‌کنند. ایشان توصیه مرا مردود دانست؛ چون این کار را وقت تلف کردن می‌دانست. در شرایطی که این شیوه دلیل می‌شد یک پل محکم برای ایجاد رابطه بهتر با کارمندان تولید شود.

پس‌ازاین اتفاق من در جستجوی اشتغال خوب با طرز فکر خود رفتم؛ کمپانی که به من اجازه دهد در خصوص اصول رهبری هوشمندانه در آن بحث کنم، اصولی که نتوانستم در کمپانی قبلی آن‌ها را اجرایی کنم.

امروز، در کمپانی تازه وقتی که فایل‌های قدیمی را بررسی می‌کردم، به استراتژی هم کاری شش‌قسمتی که من در آن سال‌ها به مدیرعامل سابقم توصیه دادم، برخوردم.

حال آن را با هرکسی در نقش رهبری است، چه یک مدیر میانی، صاحب یا مدیریت عملیات، به نوعی یک برنامه برای گسترش شفافیت در تمامی سطوح گزارش دهی، تقویت روحیه از روش تصمیم‌گیری مشارکتی و باز شدن خطوط ارتباطات در تمام مجراهای سازمان به اشتراک می‌گذارم.

۱- جلسات و یا نهار میزگرد اجرایی

نمونه‌هایی از این موارد می‌تواند برنامه ماهانه «ناهار و یادگیری» و انتخاب تصادفی کارکنان برای برنامه ناهار با مدیرعامل کمپانی و دیگر مدیران اجرایی باشد. مدیران قادر اند دو یا سه نفر از کارکنان را که تولدشان در آن ماه است، برای کمپانی در یک ناهار ویژه انتخاب کنند.

این جلسات که باید در بافت فرهنگی سازمان اجرا شوند، به رهبران کمک می‌کنند تا خودشً کارکنان خود را درک و اهدافشان را کشف کنند. آن‌ها قادر اند بفهمند که کارکنان به چه منظوری کار می‌کنند. آیا آن‌ها در تلاش برای پرداخت بدهی هستند یا فرزندشان را برنامه ریزی شده است به دانشگاه بفرستند؟ کمک به تعریف هدفشان و ایجاد یک نیروی محرکه برای کمک به موفقیت و ثمربخشی آن‌ها، یک تقویت‌کننده تعامل بزرگ است.

گزینه دیگر این است که مراسم را به‌صورت پرسش و جواب و به‌صورت صمیمی برگزار کنید. عده ای از موضوعات ممکن برای این جلسات عبارت‌اند از:

  • مالی
  • انتقاد از کمپانی
  • فرصت‌های تازه برای پیشرفت‌ی فنّاوری‌های صدرنشین برای سریع‌تر و راحت‌تر کردن کارها
  • موارد تازه مرتبط به خریداران
  • پرسش و جواب (بحث آزاد)

۲- هم کاری همگانی انجمن کارمندی

این سناریو، شبیه به به سناریوی بالایی است؛ با اینحال برای کل کمپانی در معرض خواهد بود. مدیرعامل کمپانی مسیر پیش روی را معرفی، آپدیت‌ها را مطرح و سپس به سؤالات در یک محیط عمومی جواب می‌دهد. تیم اجرایی تاریخ و لحظه و برنامه این موضوع را تنظیم می‌کند.

گوگل هنوز این کار را برای تمام کارکنان خود انجام می‌دهد. در جلسات هفتگی همگانی TGIF، مؤسسان کمپانی، مدیران سطح بالا و مدیرعامل به‌صورت حضوری یا مجازی برای مواردی از نمونه نمایش کالا تازه، استقبال از تازه استخدامی‌ها و مهم‌تر از همه، ۳۰ دقیقه پرسش و جواب در هر عرصه‌ای و از هرکسی در این نشست حضور دارند. جدی ترین بخش، پرسش و جواب است.

۳- گردهمایی اجرایی هر روزه

گردهمایی باید به وسیله مدیریت ارشد هدایت شود و به دیگران واگذار نشود. این را می‌گویم چراکه عده ای در مقابل این نگاه مقاومت می‌کنند.

مقاله کسب و کار - دلایل استعفای کارمندان

این امر به‌ویژه وقتی که رهبران در جستجوی فرصت برای برقراری رابطه با کارکنان و شناسایی استعدادها و از بین بردن معضلات کار هستند مؤثر است. گردهمایی باید در تمامی بخش‌ها و یک‌ بار در روز انجام شود. غیر از این، رهبر کارمندان مختلف را برای حضور و گسترش تعامل انتخاب می‌کند.

۴- سیاست‌های آزاد

یک مثال  از کسی که از این استراتژی ارتباطی برای تعامل کارکنان استفاده کرد، بنیان‌گذار و مدیرعامل کمپانی Credit Karma، کنت لین است. ایشان با سیاست آزاد رفتار می‌کرد که آن را «گامی مهم برای ارتباطات خوب کمپانی» می‌خواند.

لین بیان می کند: «من می‌خواهم کارمندان تازه حسی شبیه به به این داشته باشند که ما در یک مأموریت دسته‌جمعی هستیم. سیاست‌ آزاد، آهنگ این مسئله را تنظیم می‌کند. وقتی که من در دفترم هستم و در دسترسم، هر کسی را که بیاید و افکار خود در باب چگونگی استراتژی‌های Credit Karma حرف بزند، ترغیب می‌کنم.»

این استراتژی یاری مینماید مدیریت عملیات به بحث کارکنان Credit Karma وارد شود، این موضوع دلیل گسترش روحیه می‌شود و اجازه می‌دهد کارکنان بدانند که ایشان نیز بخشی از تیم آن‌ها است.

۵- ساختار شورای صنفی

هدف اصلی این شورا، ترویج و پیشرفت فرهنگ تصمیم‌گیری مشارکتی است که یک نگاه سازمان‌یافته برای پرداختن به مسائلی که جهت افزایش کمپانی شما مهم هستند ممکن می‌کند. ساختار شورا ذاتاً بین سازمانی است و در تمام بخش، برای رسیدن به اهداف سازمانی کار می‌کند.

مثال پایین یک نمونه خوب پیاده‌سازی شورای تعامل کارمندی است:

۱۰ نفر (کمتر یا بیشتر، بسته به‌اندازه از کمپانی شما) را برای ارزیابی و اولویت‌بندی برنامه‌های تعامل کارمندی، افزایش فرهنگ کار و حتی تجدیدنظر در سیاست‌های کمپانی انتخاب کنید. این شورا مسئول «تحویل» یک لیست از قبل نهاد‌های مشارکتی برای رهبری سازمان است.

اطمینان حاصل کنید که مردم از لحاظ نسلی، عملیاتی و فرهنگی متنوع هستند، یعنی شورا شامل باسابقه‌ها، افرادی که چندین سال با کمپانی بوده‌اند و تازه استخدام‌شده‌ها که پتانسیل بالا نمایش داده‌اند، باشد.

۶- جلسات خود را ضبط کنید و با کارکنان به اشتراک بگذارید.

Bridgewater Associates، بزرگ‌ترین صندوق‌های تأمینی در جهان، تمام جلسات را ثبت و در دست تمامی کارکنان قرار می‌دهد. این شیوه حاوی چند مزیت است:

  • یک ابزار ارتباطی است
  • یک ابزار آموزشی است که در معرض نمایش گذاشته است مدیران به چه نحو تصمیم‌گیری می‌کنند و مردم ارشد به چه نحو در حال یادگیری و افزایش هستند.
  • ترغیب به تفکر دقیق‌تر و ارتباطات بیشتر می‌شود.

بنیان‌گذار و مدیرعامل کمپانی Bridgewater، رِی دالیو، بیان می کند: «جدی ترین اصل من رسیدن به‌خوبی است؛ هرقدر ممکن باشد، برای بهتر شدن باید تلاش کرد. ما شرایط را بررسی می‌کنیم و با کنار گذاشتن معضلات و مشکلات، همراه با هم سعی می‌کنیم اشتباهات و ضعف‌های خود را پیدا کنیم و برای حل کردن آن‌ها بکوشیم.»

امیدواریم این نوشته پیرامون موبایل برای شما جالب بوده باشد.

منبع خبر