دیجی لند | اخبار دنیای دیجیتال اخبار دیجیتال | اخبار فن آوری

کاربرد سیاسی فیسبوک و توییتر در دگرگونی افکار عمومی خبرساز شد!

کاربری سیاسی فیس بوک و توییتر در دگرگونی افکار عمومی خبرساز شد!

پیرامون اخبار وب و شبکه جهانی وب در خبرها آمده است :

مطالعه صورت گرفته به وسیله ۹ کشورحاکی از سوء استفاده گسترده شبکه های اجتماعی برای انتشار مطالب دروغ، معلومات غلط و آگهی بی پایه و اساس است که جالب این جاست که ما هر روز از این شبکه ها استفاده می کنیم!

طبق خبرهایی که در شبکه های اینترنتی پخش شده است، بررسی ها تازه ای از دانشگاه آکسفورد نمایش داده است که آگهی در رسانه های اجتماعی برای دگرگونی افکار عمومی در تمامی جهان مورد بهره برداری قرار می گیرد.

از روسیه که در آن حدود ۴۵ درصد از حساب های کاربری بسیار اکتیو توییتر ربات ها هستند گرفته تا تایوان، جایی که در آن کمپین علیه مدیرعامل جمهور تسای انگو ون شامل هزاران حساب کاربری تبادل معلومات با هماهنگی قبلی آگهی سرزمین اصلی چین را پخش می کند، بررسی ها حاکی از این است که رسانه های اجتماعی یک میدان جنگ بین المللی برای سیاست های کثیف است!

این خبر ها که بخشی از برنامه بررسی محاسباتی موسسه اینترنتی آکسفورد است، شامل نه کشور از نمونه برزیل، کانادا، چین، آلمان، لهستان، اوکراین و ایالات متحده می شود. فیلیپ هوارد، استاد بررسی ها اینترنتی در آکسفورد گفت: دروغ، مطالب ناخواسته و معلومات غلط موجود در آگهی به روش گسترده در شبکه جهانی وب مورد خدمات رسانی  الگوریتم های فیس بوک یا توییتر است.

به عبارت ساده تر، تکنیک های مورد بهره برداری شامل حساب های کاربری اتوماتیک برای لایک کردن، به انتشار از نو و ارسال مطالب در شبکه های اجتماعی هستند چنین حساب هایی می تواند به الگوریتم ها کمک کند تا محتوا را به فید مطالب شبکه های اجتماعی هدایت کنند. آن ها می توانند بحث های حقیقی و منطقی میان انسان ها را به خاطر یک شبکه اجتماعی بایکوت کنند و نیز به سادگی معیارهای شهرت در شبکه جهانی وب مانند تعداد لایک ها و کامنت ها را که منشا اصلی ایجاد توهم شهرت و شهرت هستند به طرز نجومی پیشرفت بخشند.

دانش پژوهان متوجه شده اند که در ایالات متحده این جریان به شکلی رخ می دهد که ساموئل ووللی، مدیر تحقیق برنامه از آن این گونه یاد می کند: توهم شهرت به طوری ایجاد می شود که یک نامزد سیاسی می تواند به شهرت و استقامت سیاسی برسد که هیچ گاه در قبلی از آن دارا نبوده است!

خبرها در ایالات متحده نشان می دهد که توهم و تصویرسازی خدمات رسانی آنلاین از یک نامزد می تواند میزان حقیقی شهرت آن نامزد را طی باندبازی هماهنگ شده ای ارتفا بخشد. با اسم مثال ترامپ در این انتخابات به طرز گسترده ای در حساب کاربری توییترش به فعالیت پرداخت و توجه مردم زیادی را به خود معطوف نمود که همین نمونه بارزی از تاثیر شبکه های اجتماعی است.

همزمان با اینکه خبرها شواهدی از خدمات رسانی نهادی و دولتی برای بهره برداری از ربات ها به دست آورده است، به طرز مثال از طرف مدیران ستادهای تبلیغاتی نامزدها، این نکته مشهود است که این خدمات رسانی با قدرت تمام از جانب مردم مخصوصی تامین می شود. در حقیقت، ربات ها به طرز عظیمی توانایی یک فرد را برای دگرگونی افکار عمومی چندبرابر می کنند. برای نمونه، دوست خود را در فیس بوک فرض کنید که در بیشتر مواقع در حال به راه انداختن جنگ اعصاب و بحث های سیاسی بی پایه و اساس است. اگر ایشان حاوی ۵ هزار ربات در شبکه های اجتماعی باشد، شرایط خیلی خیلی بدتر خواهد شد!

بررسی ها نشان می دهد که روسیه برای بار نخست توانایی تبلیغاتی دیجیتال خود را برای جلوگیری از تهدیدات داخلی و ایجاد ثبات و بایکوت مخالفت با رژیم پوتین پیشرفت داده است. عکاس: الکسی دروژینین

آگهی روسیه در رسانه های اجتماعی برای بازوی خارجی خود از نمونه ادعاهای دخالت دولت در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده و فرانسه در غرب شهرت فراوانی یافته است، با اینحال رسانه های اجتماعی این کشور نیز شدیدا تحت تاثیرو نفوذ آگهی دیجیتال در داخل کشور قرار گرفته اند.

این نشان می دهد که روسیه برای بار نخست توانایی تبلیغاتی دیجیتال خود را برای جلوگیری از تهدیدات داخلی برای ایجاد ثبات و بایکوت کردن مخالفت با رژیم پوتین پیشرفت داده و در عین حال توهم یک توافق جامع را گسترش داد که در انتخابات سال های بعد ایالات متحده مورد بهره برداری قرار گرفت! سرگئی سانوویچ، نویسنده این خبر میگوید: رقابت سیاسی در روسیه حس نیاز به ابزار تبلیغاتی آنلاین را ایجاد کرد و رقابت در مارکت موفق شد به طرز موثری در برآورده ساختن این تقاضا موفق باشد و ابزارهایی ایجاد کند که بعدها در عملیات خارجی مورد بهره برداری قرار گیرد.

وولی اعتقاد دارد که روسیه نمونه بارزی از یک دولت توانمند است که با بهره برداری از شبکه های اجتماعی مردم خود را کنترل می کند.

اگر روسیه پیشگام بسیاری از تکنیک های بنمایش درآمده در تمامی جهان است، اوکراین نیز نمونه ای از چگونگی پیشرفت مناقشات است. وولی بیان میکند: ما بیننده چگونگی انتشار آگهی محاسباتی در پنج سال آتی خواهیم بود بدلیل آنکه این کشور یک بستر آزمایشی برای تاکتیک های حال حاضر روسیه است. با این وجود، سازمان های جامعه مدنی که برای حل این مسئله سرگرم به فعالیت هستند، به طرز شبیه به پیشرفت می کنند.

گزارش تلاش های کشور برای جلوگیری از معلومات غلط روسیه، برنامه “StopFake” را نشان می دهد که یک تلاش مشترک برای جلوگیری از جریان های جعلی است که عمدتا به وسیله رسانه های روسی تولید می شود. این خبر به علاوه از طرف دیگر اشاره می کند که یک افزونه در مرورگر گوگل کروم امکان مسدود کردن اتوماتیک هزاران تارنما روسی و حتی ممنوعیت مستقیم از طرف دولت با نیت دستیابی به عده ای از شبکه های اجتماعی روسیه، از نمونه VKontakte و Yandex، با اسم بخشی از تحریم های کشور علیه روسیه را ممکن آورده است.

فیس بوک و توییتر باید وارد رفتار شوند

این خبر ها نشان می دهد که کمپانی های رسانه های اجتماعی در باب نحوه بهره برداری از شبکه هایشان بی اختلاف هستند. فیس بوک با اسم مثال، اکثر فعالیت های ضد تبلیغاتی خود را به سازمان های خارجی مانند Snopes و Associated Press واگذار می کند که تیم های نیمه اتوماتیک بررسی حقیقت را به منظور اثبات صحت اخبار مورد بهره برداری قرار می دهند. این در در حالی است که سیستم های ضد ربات توییتر در مبارزه با فعالیت های تجاری در سایت ها نیز موثر هستند، با اینحال به نظر می رسد در مسدود کردن و از کار انداختن حساب های کاربری مداخله گر در مسائل سیاسی ناتوان هستند و یا حداقل تمایلی به این کار ندارند.

دانش پژوهان یافته های خود را به گروهی از نمایندگان “ارشد” از صنعت تکنولوژی در پالو آلتو معرفی می دهند. آن ها می گویند شبکه های اجتماعی نیاز به انجام تدابیر بسیار حیاتی و مهم در این عرصه دارند و باید این کار را به سرعت انجام دهند.

هوارد بیان میکند: در بیشتر موارد، شبکه های اجتماعی این وظیفه را به جامعه محول می کنند تا خود پلیس خود باشند و حساب های درگیر در مناقشات سیاسی را گزارش دهند. ایشان اشاره می کند همزمان با اینکه شبکه های اجتماعی علاقه دارند با حداقل الزامات قانونی به کار خود ادامه دهند، گاهی اوقات از افکار عمومی پیشی می گیرند. به اشتراک تمام مسائل مرتبط به سیاست عمومی، نمی دانم چرا شبکه های اجتماعی مورد بهره برداری قرار گرفته اند، با اینحال مسئله این جاست که آن ها به روشنی می توانند تأثیر زیادی داشته باشند.

دانش پژوهان، یک کشور را به طرز زیادی دارای اختلاف با دیگران عنوان کردند. در آلمان، ترس از بی ثباتی آنلاین، امکان دگرگونی افکار عمومی را از بین برد و منجر به پیاده سازی قانون های صدرنشین در دنیا شد که شبکه های اجتماعی را ملزم می کند مسئولیت تمام مطالب منتشرشده را به عهده بگیرند.

این خبر بیان میکند: آلمان خود را با اسم یک دولت پیشگام در عرصه پیشگیری و انجام تدابیر احتیاطی راجع به آگهی مخرب به دنیا اثبات کرده است که در بیشتر مواقع در پی جلوگیری از دگرگونی افکار عمومی در مواقع حساس است. با این وجود بحثی که این جا مطرح می شود جلوگیری از آزادی بیان است که کماکان راجع به این مسئله بسیار مهم بحث های فراوانی در حال انجام است.

با ابزارهای پایین میتوانید این خبر را برای دوستان علاقه مند اشتراک بگذارید.

لینک