دیجی لند | اخبار دنیای دیجیتال اخبار دیجیتال | اخبار فن آوری

22 قانون سلامتی که در واقعیت کاملا اشتباه هستند (قسمت دوم)

22 قانون سلامتی که در حقیقت بطور کلی اشتباه هستند (قسمت دوم)

در باره علم و دانش خبری پخش شده مبنی بر این که:

هر قانون سلامتی را نباید به روش کورکورانه پذیرفت. امکان دارد در جستجو برای راز سلامتی بدن به مواردی برخورد کرده باشید که به توجه به مصطلح و متداول بودن حقیقت ندارد. پیشتر عده ای از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

در قسمت اول، چندین قانون سلامتی را که به روش تحت‌الفظی میان مردم متداول شده‌اند را بررسی کردیم. ناصحیح بودن عده ای از این موارد به روش علمی واضح شده است، با اینحال بازهم صحیح یا کذب بودن عده ای دیگر از آن‌ها واضح نیست. پیش نهاد این است که رازهای سلامتی اثبات نشده به روش علمی را کنار قرار داده و در بیشتر مواقع از آموزه‌های حاوی پشتوانه علمی قوی پیروی کنیم.

عده ای از این قانون های سلامتی تنها در منطقه‌ یا مناطقی ویژه از دنیا مصطلح بوده و عده ای دیگر شهرت جهانی دارند. مطمئنا به اشتراک این 22 راز بهداشت ناصحیح، چندین مورد در منطقه و کشور محل زندگی شما نیز متداول هستند.

واکسن زدن با ریسک همراه است

این نظر بعد از انجام مطالعه بر روی دوازده کودک در سال 1998 بیش از قبل قوت گرفت. دانش پژوهان این تست نظر داشتند بین واکسن سرخک، اوریون و سرخجه و بروز بیماری اوتیسم رابطه می باشد. بعدها معلوم شد این مطالعه به طرز کامل اشتباه بوده و معلومات غلطی را در بر داشته است.

بعد از آن چندین مطالعه دیگر بر روی معلومات انتشار یافته از واکسیناسیون میلیون‌ها کودک انجام و معلوم شد هیچ رابطه مخصوصی میان واکسن و اوتسیم نیست. در کمال تاسف یک قانون سلامتی ناصحیح از قبیل این گزینه مضرات جبران ناپذیری در سطوح گسترده دارد. با اسم نمونه، در یک بازه زمانی، نظر به ریسک‌پذیر بودن واکسن زدن باعث شیوع مجدد سرخک در عده ای جاهای شد.

خوردن ماست به تنظیم ابزار گوارش یاری مینماید

این گزینه را باید حدودا یک قانون سلامتی مدرن دانست که ریشه تاریخی ندارد. ماست نزد بیشتر مردم با اسم یک ماده غذایی بینهایت سودمند شهرت دارد که مهمترین تاثیر آن کمک به هضم دیگر غذاهای مصرف شده است. داشتن پروبیوتیک با اسم باکتری‌های مفید و کمک‌کننده به هضم غذا، نظر دیگری است که باعث شده مردم، برای سالم و به علاوه از طرف دیگر ماندن در بیشتر مواقع ماست مصرف کنند.

قانون سلامتی

بررسی ها نمایش داده‌اند این دسته از باکتری‌ها که به روش پیش‌فرض در درون معده نیز وجود دارند، حاوی رابطه مستقیمی با نرخ سوخت و ساز بدن و چاقی هستند. ولی باید گفت، هنوز واضح نیست تریلیون‌ها باکتری به چه نحو و از روش چه فرآیندهایی این کارها را انجام می‌دهند.

با اینکه اشتغال پروبیوتیک تنها در سال 2012 حدود 23 میلیارد دلار ارزش داشت، با اینحال بازهم نمی‌توان یک نوع ماست تولید کرد که تعادل باکتریایی داخل بدن را منظم کند. نتیجه این امر مضر بودن ماست نیست، حتی باید گفت مانور تبلیغاتی بسیار فراوانی بر روی آن داده شده است که جز سرازیری سودی عظیم به جیب عده ای کارخانه‌های اکتیو در این عرصه، ثمره دیگری نداشته است.

از جهت دیگر دیگر، ماست‌های ساخته شده در کارخانه‌ها حاوی شکر و دیگر انواع مواد افزودنی هستند که هر یک مضرات ویژه خود را دارند. اگر واقعا در جستجوی جذب پروتئین هستید، خوب است سر وقت ماست‌های بطور کلی طبیعی بروید.

خوردن یک سیب در روز باعث دور ماندن همیشگی از پزشکان می‌شود

عده ای از قانون های سلامتی در حالت پایه اشتباه نیستند، با اینحال غلو فراوانی پیرامون آن‌ها شده است. با اسم نمونه، سیب مملو از ویتامین C و فیبر است، موادی که برای حفظ سلامتی بدن در زمان زیاد ارزش فراوانی دارند، با اینحال این تنها میوه و ماده غذایی نیست که یک فرد در طول روز به آن نیاز دارد.

قانون سلامتی

وقتی یک ویروس و یا باکتری ویژه به بدن ورود می یابد، تنها خوردن سیب باعث افزایش بیماری نخواهد شد. پس خوب است پیوسته یک برنامه غذایی خوب شامل میوه‌های بسیار مفیدی از قبیل سیب برای خود داشته باشید.

خوردن بستنی باعث بدتر شدن سرماخوردگی می‌شود

نباید به خاطر اسم این بیماری، هر چیز سردی را با آن مرتبط بدانیم. شیوع ویروس سرماخوردگی در زمستان گسترش می یابد، با اینحال این دلیلی بر رابطه مستقیم آن با سرما نیست. به علاوه از طرف دیگر عده ای مردم نظر دارند خوردن لبنیات و علي الخصوص بستنی تاثیر بدی بر روی گلو در لحظه سرماخوردگی داشته و باعث گسترش تولید خلط می‌شود، که باید در اینجا این خبر خوب را به شما بگوییم که این نیز یک قانون سلامتی اشتباه است.

قانون سلامتی

به نظر پزشکان، لبنیات نه تنها گلودرد ناشی از سرماخوردگی را تسکین می‌دهند، حتی به دلیل بی‌اشتهایی ناشی از این بیماری قادر اند جانشین خوب برای رساندن انواع مواد غذایی ضروری به بدن حین بیماری باشند. با این وجود حین گلودرد می بایست از تحریک کردن آن جلوگیری کرد که یکی از شیوه‌های آن خودداری از خوردن مواد غذایی بسیار سرد است.

قولنج شکستن دست باعث ورم کردن مفاصل می‌شود

این گزینه را باید یک باور غلط بدانیم که نظر به آن در بین مردم تمامی دنیا قابل مشاهده است. با اینکه امکان دارد شکستن قولنج و صدای ناشی از آن باعث آزار اطرافیان شود، با اینحال برای خود فرد ضرری ندارد. نرخ ورم کردن مفاصل در افرادی که برای چندین سال عادت به انجام این کار داشته‌اند، در مقایسه با دیگر مردم تفاوتی ندارد.

قانون سلامتی

برای جلوگیری از افزایش ویروس سرماخوردگی باید حجم غذا را کاهش داد

عده ای مردم اعتقاد دارند باید حین سرماخوردگی، مصرف عده ای از غذاها را کنار گذاشت و عده ای دیگر نظر دارند باید حجم مواد غذایی دریافت شده را به حداقل کاهش داد. با اسم نمونه گفته می‌شود حین ابتلا به این بیماری می بایست از خوردن موز پرهیز کرد.

هیچ پشتوانه علمی برای اثبات این چند قانون سلامتی به منظور مبارزه با سرماخوردگی نیست. کاهش مصرف کالری امکان دارد با آسیب زدن به بدن و کاهش توان سیستم ایمنی آن، بیشتر از مفید بودن مضر بنا شده و باعث گسترش ویروس در بدن به دلیل توانمند نبودن سیستم ایمنی شود. فرضیه غذا نخوردن برای چند روز حین ابتلا به سرماخوردگی، به هیچ عنوان عاقلانه نیست.

قانون سلامتی

پزشکان اکنون بیماران را به خوردن مواد غذایی مختلف و مفید ترغیب می‌کنند و به نظر آن‌ها، حجم مواد مصرف شده باید تا جایی که امکان دارد بالا باشد. حین سرماخوردگی، به طرز طبیعی اشتها کاهش می یابد، پس نباید به روش عمدی مضرات ناشی از این سخت را بدتر کرد.

خوردن نوشیدنی‌های ورزشی برای تامین آب بدن بسیار خوب است

همه ما می‌دانیم سودا و دیگر نوشیدنی‌های حاوی شکر برای سلامتی مضر هستند، با اینحال آیا می‌توان این نظر را به نوشیدنی‌های ورزشی نیز نسبت دارد؟ نوشیدنی‌هایی در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند که مخاطبان اصلی آن‌ها ورزشکاران بوده و هدف از مصرفشان جایگزینی آب، الکترولیت‌ها و انرژی از دست رفته است، به طوری که هم قبل و هم بعد از تمرین از این نوشیدنی‌ها استفاده می‌کنند.

در کمال تاسف این دفعه نیز آگهی در سطح گسترده، تاثیر کافی بر روی مردم گزاشته است و باعث شده آن‌ها با خوشحالی، این دسته از نوشیدنی‌ها را به خیال کمک به موقعیت سلامتی، بعد و یا حتی قبل از ورزش به میزان زیاد مصرف کنند.

قانون سلامتی

تامین قند از دست رفته بعد از فعالیت شدید ضروری است، با اینحال میزان قند موجود در این دسته از نوشیدنی‌ها برای بیشتر انسانها بسیار مجاز است، حتی اگر آن‌ها را بعد از ورزش کردن مصرف کنند. نیازی نیست تا مواد از دست رفته از بدن را به یکباره جانشین کنید، بدین جهت خوردن مواد غذایی حاوی کالری کمتر گزینه بهتری شمرده می‌شود. در صورت نداشتن فعالیت آن‌چنان زیاد میتوانید به نوشیدن آب اکتفا کنید.

خوردن قهوه به دلیل مدر بودن باعث از دست رفتن آب بدن می‌شود

خوردن زیاد قهوه مثل زیاده‌روی در مصرف هر نوع ماده خوراکی دیگر مضرات ویژه خود را دارد و امکان دارد به دلیل کافئین موجود در آن، باعث افرایش تعداد دفعات ادرار در طول روز شود. با اینحال با استناد به یک مطالعه تازه، کافئینی که با خوردن یک فنجان قهوه به بدن خود وارد می‌کنید به حدی نیست که فعالیت کلیه‌ها را زیاد کند. تعادل در خوردن این نوشیدنی، نه تنها باعث دفع آب بدن نمی‌شود، حتی به گسترش حجم آب ضروری آن نیز یاری مینماید.

قانون سلامتی

خوردن شیر باعث استحکام استخوان‌ها و گسترش قدرت بدنی می‌شود

نیاز به مصرف مداوم شیر برای جلوگیری از پوک شدن آن، یکی از قوی‌ترین آگهی انجام شده در عرصه مواد خوراکی است که در فکر تمامی مردم جای گرفته است. با استناد به گفته‌های وزارت کشاورزی آمریکا و دیگر مراکز بهداشتی و درمانی تمامی دنیا، مردم بزرگسال باید برای تامین کلسیوم و ویتامین ضروری بدن، هر روزه سه لیوان شیر بنوشند.

قانون سلامتی

با استناد به تعداد فراوانی از بررسی ها انجام شده، رابطه مخصوصی میان مصرف زیاد شیر (گسترش ویتامین D و کلسیم در بدن) و کاهش احتمال شکستگی استخوان نیست. شیر یک نوشیدنی مفید بوده و تاکید به مصرف آن یک قانون سلامتی صحیح است، با اینحال فایده ها آن به اندازه‌ای که پیرامون‌اش تبلیغ می‌‎شود نیستند.

خوردن زیاد تخم مرغ باعث گسترش کلسترول خون می‌شود

تخم مرغ جزو مواد غذایی است که کلسترول بسیار فراوانی دارد، با اینحال برای بیشتر مردم این مسئله مشکلی ایجاد نمی‌کند، چرا که با استناد به چندین تحقیق انجام گرفته کلسترول رژیم غذایی تاثیر آن‌چنان فراوانی بر روی کلسترول خون ندارد.

قانون سلامتی

به عبارت دیگر، با گرفتن کلسترول طبیعی از مواد غذایی از قبیل تخم مرغ، سخت گسترش کلسترول خون بروز نخواهد کرد. قانون سلامتی صحیح این در این باره این است که مردم بسیار چاق و به علاوه از طرف دیگر افرادی که به طرز معمولی حاوی سخت ازدیاد کلسترول خون هستند، باید خوردن مواد حاوی کلسترول زیاد از قبیل تخم مرغ را کاهش بدهند.

خوردن چربی باعث چاق شدن می‌شود

چندین قانون سلامتی اشتباه پیرامون چاقی و شیوه‌های جلوگیری از آن وجود دارند و این نیز یکی از آن موارد است. تصمیم برای مصرف چربی کمتر و حتی کنار گذاشتن آن از سبد غذایی، بیشتر از چگالی کالری موجود در آن و مشکلات قلبی و عروقی که این ماده ایجاد می‌کند ریشه می‌گیرد.

قانون سلامتی

عده ای مردم تا حدی پیش رفته‌اند که چربی را به طرز کامل از برنامه غذایی خود برداشته‌اند، با اینحال حقیقت این است که نه تنها چربی، حتی شکر و دیگر مواد غذایی که مصرف زیادشان شدیدا دردسرساز می‌شود، باید با رعایت اعتدال مصرف شوند. با این وجود خوب است از چربی سالم و طبیعی استفاده کرد.

 

امیدواریم اخبار علم و دانش ما مورد استقبال شما قرار گرفته است. با پخش این مقاله دوستان خود را از این خبر جالب با خبر کنید.

منبع