دیجی لند | اخبار دنیای دیجیتال اخبار دیجیتال | اخبار فن آوری

تمرین های روزانه برای شروع ذهن آگاهی

تمرین های هر روزه در ابتدای کار ذهن آگاهی

خبری پیرامون موبایل برای علاقه مندان به این ابزار هوشمند:

تمرین‌های ذهن آگاهی به شما یاری مینماید در مقابل فشار و استرس‌های روزمره، مقاومت بیشتری داشته باشید و با آرامش بیشتری به مسیرتان ادامه دهید.

ادراک و توجه، مفاهیمی هستند که ریشه در آگاهی انسان‌ دارند؛ آگاهی از آنچه در اطرافمان رخ می‌دهد و آنچه انجام می‌دهیم. یعنی وقتی که چیزی می‌خوریم، به بافت، رنگ و طعم‌های مختلف غذا توجه کنیم. امکان دارد کمی باورنکردنی به نظر برسد؛ با این وجود از تازه ترین باری که واقعاً لذت بردید یا خودتان را در لحظه رها کردید چقدر قبلی است؟ به چه نحو می‌توان به خاطر‌آگاهی رسید؟

قبل از هر چیز باید بدانید که ذهن‌آگاهی، ریشه در بودیسم دارد: ذهن آگاهی یک شیوه هستی و تست زندگی است.

ذهن‌آگاهی به معنی حضور در لحظه‌ی حال است. این رفتار، سخت‌تر از آن است که با تکیه به روزمرگی‌ها حاصل شود؛ با این وجود درعین‌حال یکی از ضروریات زندگی هرروزه‌ی شما است.

مراحل ساده‌ی تمرین ذهن‌آگاهی

  • هر روز صبح، وقت ناهار ظهر یا بعدازظهر، به مدت چند دقیقه نفس عمیق بکشید.
  • در طول روز به کارهایی که انجام می‌دهید توجه کنید، مثلاً یک اتوماتیک یا تلفن در دست دارید، خارج از محیط کار نشسته‌اید یا در صف انتظار ایستاده‌اید. اتفاقاتی که در اطرافتان رخ می‌دهد یادداشت کنید. به دکور دیوارها خوب بنگرید، به زمینی که پایین پای شما است دقت کنید.
  • اکنون روی خودتان تمرکز کنید. سعی کنید تنفستان را با یک مانترا هماهنگ کنید.
  • باید بدانید که ذهن‌آگاهی، ضرورتاً یک فرم از مدیتیشن است.
  • به حواس خود توجه کنید: بوها، طعم‌ها، آنچه لمس می‌کنید و آنچه می‌شنوید.

بزرگ‌ترین مانعی که بر سر راه شما می باشد، این است که از لحظه حال غافل شوید. چه در جلسات کاری، لحظه پیاده‌روی یا هر فعالیت دیگری، سعی کنید از همه‌ی ذرات زندگی، حتی جوانب خسته‌کننده‌ی آن، لذت ببرید.

Mindfulness

ذهن‌آگاهی و استرس

سؤالی که پیش می‌آید این است که چرا اصولاً باید ذهن‌آگاهی را تمرین کنید؟ ذهن‌آگاهی با تقویت اراده‌ی شما، استرس و اضطرابی را که سد راه موفقیت و دستیابی به اهداف می‌شوند، از بین می‌برد. مؤسسه‌ی Mindful در وبلاگ خود شرح می‌دهد که چرا این تمرین‌ها، به کاهش اضطراب شما یاری مینماید:

  • آگاهی بیشتری درمقایسه با افکارتان پیدا می‌کنید و متوجه می‌شوید چه زمانی می بایست از عقایدتان دست بکشید.
  • وقتی که در شرایط ناخوشایندی قرار می‌گیرید، فورا واکنشی نشان نمی‌دهید. بجای آن کمی صبر می‌کنید تا بهترین راه‌ حل را بیابید.
  • متمرکز بودن در لحظه‌ی حال، به شما آرامش بیشتری می‌بخشد؛ در شرایطی که تعجیل در واکنش، استرس را گسترش می‌دهد.
  • بیش‌ازپیش به نیازهای بدنتان واقف خواهید بود و با اعمال به‌موقع، مانع از پیشرفت درد در جسمتان می‌شوید.
  • احساسات دیگران را بهتر درک می‌کنید و هوش هیجانی‌تان گسترش می‌یابد. این امر دلیل می‌شود کمتر با دیگران درگیر شوید.
  • هم درمقایسه با خودتان و هم درمقایسه با دیگران، دلسوزتر و مراقب‌تر خواهید بود. شفقت نیز به آرامش شما یاری مینماید و سطح استرس را پایین می‌آورد.
  • تمرین‌های ذهن آگاهی فعالیت بخش آمیگدال مغز را کاهش می‌دهد. آمیگدال، مسئول پاسخگویی به عوامل استرس‌زا است. درنتیجه، پس‌عرصه‌ی ذهنی شما آرام‌تر میشود و استرس کمتری حس می‌کنید.
  • تمرکز ذهنی‌تان گسترش می یابد و به‌ تبع آن، کارایی‌تان بالا می‌رود. گسترش بازدهی و کارایی دلیل می‌شود احساس خوبی داشته باشید و در مقابل عوامل استرس‌زا، آسیب‌پذیری کمتری نشان دهید.
  • شما میتوانید نگرشتان را درمقایسه با استرس تغییر دهید. به‌جای اینکه تنها به عواقب منفی کار فکر کنید و در احساساتی مانند ترس و اضطراب غرق شوید، ذهن‌آگاهی به شما یاری مینماید افق دیدتان را تغییر دهید و مسائل را از دریچه‌های متفاوتی مشاهده نمائید.

دهه‌ی ۷۰ میلادی، یک دوره‌ی آزمایشی مشهور و موفق به اسم «کاهش استرس بنا شده بر ذهن‌آگاهی» برگزار شد که ثابت می‌کرد این تمرین‌ها، به جلوگیری از افکار منفی که انسان‌ها هر روز با آن‌ها دست‌به‌گریبان‌اند، یاری مینماید. درعین‌حال می‌توان از تمرین‌های مدیتیشن همراه با شناخت درمانی کمک گرفت.

و درنهایت، ذهن آگاهی با وضوح بخشیدن به دیدگاه مردم، شیوه‌ی زندگی آن‌ها را تغییر می‌دهد.

امیدواریم این مقاله پیرامون موبایل برای شما جالب بوده باشد.

منبع خبر