دیجی لند | اخبار دنیای دیجیتال اخبار دیجیتال | اخبار فن آوری

چند میانبر ساده و کارآمد برای رسیدن به یک زندگی خوب و آرام

خبری در خبرگزاری ها پخش شده است مبنی بر اینکه:

کارکرد ذهن ما یک روند اتوماتیک است، فرآیندی که انرژی بسیار فراوانی می‌سوزاند. از این انرژی می‌توان جای بهتری استفاده کرد؛ مثلا در رسیدن به یک زندگی خوب.

آنی دیلارد (Annie Dillard) در کتهاب خود، زندگی نامه (The Writing Life) بیان می کند:

میان‌بری برای رسیدن به یک زنگی خوب نیست، با اینحال کارها و تمرین‌هایی پیرامون این مسئله هست که به ما در رسیدن به این هدف کمک می‌کنند.

اِریک زیمر (Eric Zimmer) در سری The One You Feed بیان می کند:

این حق ما است که نحوه زندگی، کردار و فکر‌های خود را انتخاب کنیم و تمرکزمان را بر روی اهداف اصلی و مهم زندگی‌مان بگذاریم.

زیمر با بیش از 200 روانشناس پیرامون غلبه بر ترس و رسیدن به یک زندگی خوب صحبت کرده و درنهایت به این نتیجه رسیده که رسیدن به شادی نیازمند چیزی بیشتر از با کسب یک خط فکری مثبت است؛ رسیدن به این هدف نیازمند خواسته قوی و استواری در این راه است.

امروز با این سه استراتژی میتوانید رسیدن به یک زندگی خوب را تمرین کنید:

1. مراقبه یا مدیتیشن (Meditation)

حتی اگر به مدت دو یا سه دقیقه در طول روز این تمرین را انجام دهید به حضور، تمرکز و شور و شور و شوق شما اضافه می‌شود. مراقبه برای شما موقعیتی را ممکن می‌کند که از نحوه کارکرد ذهن خود مطلع شوید و به مرور از روند اتوماتیک آن جلوگیری کنید.

زیمر بیان می کند:

شادی با حضور شما رقم می‌خورد، و برای رسیدن به یک زندگی خوب باید حضور را یاد گرفت.

اگر در کار مراقبه مبتدی هستید با این آموزش ساده شروع کنید: ساعت ثابتی در طول روز انتخاب کنید و در این ساعت در گوشه‌ای خلوت و ساکت بنشینید، تنها برای چند دقیقه از دویدن بی‌وقفه باز ایستید، این مدت لحظه کوتاه به هیچ کدام از کارهای مهم شما آسیبی وارد نمی‌کند. در این چند دقیقه بر روی تنفس خود تمرکز کنید، افکار اتوماتیک ذهن و تمرکز بر تنفس در این چند دقیقه در رفت و آمد هستند، الزامی به فشار آوردن نیست، برای یکدفعه در زندگی خود ساده بگیرید، هیچ کاری انجام ندهید و اجازه دهید تنفس و تفکر شما باهم به جنگ بروند. ضروری است که در روزهای اول تنفس خود در طول این پروسه عمدا به خاطر آورید با اینحال بعد از چند روز، این یادآوری به روش ناخواسته اتفاق می‌افتد. در این بین، بعد از رفت و آمدهای فراوان، لحظه‌ای می‌رسد که نه فکر هست و نه تمرکز بر روی نفس‌ها. در آن لحظه شما هستید. با گذشت چند هفته از این تمرین، کارکرد ذهن شما تغییر خواهد نمود، دیگر ذهن یک ماشین اتوماتیک نیست که در طول روز، شما را به این سو و آن سو بکشاند. ذهن خوراک فراوانی می‌سوزاند، و این خوراک می‌تواند در جای بهتری خرج شود، مانند دیدن و دوست داشتن مردم مهم زندگی‌تان، آن‌هایی که مدت‌ها است عکس ها و صداهایی یکنواخت و تکراری شده‌اند، آن‌قدر عادت کرده‌اید که دیگر نمی‌بینید. دلیل تمام افسردگی‌ها کمبود انرژی است، انرژی که ذهن از ما می‌خورد، با جمع کردن این انرژی و رام کردن ذهن، مطمئنا بزرگترین قدم در رسیدن به آرامش حقیقی و داشتن یک زندگی خوب برداشته شده است.

2. لحظه‌بندی کردن بهره برداری از محیط مجازی برای ساختن یک زندگی خوب

فیس بوک، اینستاگرام و تلگرام طوری دیزاین شده‌اند که شما را تا ابد درون خود نگاه دارند! درون محتوای آن‌ها بالا و پایین می‌روید و لحظه به لحظه زندگی پر ارزش خود را در این جهان خیالی از دست می‌دهید.

زیمر بیان می کند:

این یک میل طبیعی است که دوست داریم لحظه فراوانی درون گوشی همراه خود غرق شویم، که با این وجود در بیشتر مواقع چیز بدی نیست، با اینحال خوب است مزاحم لحظه شما برای مسائل مهم نشود. هرچه هوشیاری بیشتری پیرامون لحظه مصرفی خود در این شبکه‌های اجتماعی داشته باشیم، بهتر می‌توانیم بر روی کارهای مهم و تولید کننده زندگی خود تمرکز کنیم.

قبل از وارد شدن به شبکه‌های اجتماعی تصمیم گیرید که چه زمانی را می‌خواهید درون آن‌ها بگذرانید؛ 10 دقیقه؟ 30 دقیقه؟ هرچه ضروری دارید انتخاب کنید و با استناد به انتخاب خود آلارم گوشی هوشمندتان را تنظیم کنید تا شما را بیدار کند؛ بیرون آمدن از شبکه‌های اجتماعی مانند بیدار شدن است، نه؟

میتوانید از آلارم گوشی خود در طول روز هم استفاده کنید؛ زنگ گوشی به صدا در می‌آید و اکنون از خودتان بپرسید که کجا هستم؟ چکار می‌کنم؟ کاری که سرگرم آن هستم ارزش دارد یا نه؟

3. برای دور کردن افکار منفی از بازی الفبا استفاده کنید

اگر متوجه افکار و احساسات منفی خود شدید توصیه زیمر به شما بازی الفبا است.

حروف الفبا را به ترتیب مرور کنید و با رسیدن به هر یک در فکر خود در جستجوی کلمه‌ای بگردید که حرف آغازین‌اش، حرف الفبایی باشد که به آن رسیده‌اید. این کار برای خروج شما از چرخه افکار منفی بهترین تمرین است؛ ذهن شما را به لحظه حال آورده و با گذشت لحظه، نحوه داشتن یک زندگی خوب را به شما می‌آموزد. بی تردید جدی ترین تمرین این مقاله مراقبه است، در صورتی که سوالای پیرامون این مسئله داشتید از ما بپرسید.

امیدواریم این مقاله مورد استفاده خوانندگان محترم دیجیلند واقع شود. اگر دوست دارید با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

منبع